Wizja i Misja
„Dziecko chce być dobre
Jeśli nie umie – naucz
Jeśli nie wie – wytłumacz
Jeśli nie może – pomóż” - Janusz Korczak
WIZJA PRZEDSZKOLA
Przedszkole nasze pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Wspomaga wszechstronny rozwój dziecka odpowiednio do jego indywidualnych potrzeb i możliwości. Tworzy bezpieczne warunki do wspólnej zabawy i nauki.
Promuje dbanie o zdrowie i zachowania przyjazne przyrodzie, buduje poczucie tożsamości regionalnej i narodowej, rozwija kompetencje społeczne, a także uczy odróżniania dobra od zła. Pełni również funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze rodziców. Celem edukacji przedszkolnej jest osiągnięcie przez dziecko stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
Naszym marzeniem jest, aby dzieci bez widocznego wysiłku, bez stresu, bez płaczu osiągnęły granice, które będą nas zdumiewały. Aby były niezwykle pomysłowe, miały bogaty słownik, rysowały, malowały, śpiewały i tańczyły oraz posiadały niepohamowany głód wiedzy.
WYCHOWANIE I OPIEKA
W naszym przedszkolu każde dziecko traktujemy indywidualnie i podmiotowo. Rozbudzamy w nim wiarę we własną skuteczność. Organizujemy środowisko umożliwiające nabywanie kompetencji społecznych przez dziecko, wdrażamy do zachowań społecznie akceptowanych. Staramy się, aby wychowankowie czuli się w przedszkolu bezpiecznie. Rozbudzamy pozytywne relacje pomiędzy dzieckiem a nauczycielem. Przedszkole rozwija kompetencje społeczne dzieci, uczy współdziałania i prowadzi planowy proces wychowawczy oparty na wartościach. Dzieci uczą się odróżniać dobro od zła. Katalog wartości obejmuje: dobro, piękno, prawdę, miłość, przyjaźń, współdziałanie, szacunek, zdrowie, przyrodę, ojczyznę.
Nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka w czasie systematycznych obserwacji, prowadzonych w celu zapewnienia najlepszych warunków do osiągnięcia sukcesów rozwojowych. Proces wspomagania rozwoju i edukacji dziecka zmierza do osiągnięcia przez nie gotowości do podjęcia nauki w szkole. Przedszkole diagnozuje tę gotowość i w zależności od wyników badania prowadzi zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka, a także udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Dzieciom udzielana jest pomoc w wyrównywaniu szans edukacyjnych i rozwoju w ich własnym tempie.
ABSOLWENT NASZEGO PRZEDSZKOLA JEST:
Ciekawy świata, samodzielny, zaradny, co oznacza, że:
- często zadaje pytania chcąc zaspokoić swoją ciekawość,
- przejawia aktywność podejmując różne samodzielne zadania,
- osiągnął optymalny dla swego potencjału rozwojowego poziom wiedzy, umiejętności i sprawności.
Rozważny, odpowiedzialny, co oznacza, że:
- dba o swe zdrowie, higienę osobistą, wygląd,
- stara się respektować własne prawa i obowiązki w grupie i w rodzinie,
- zdaje sobie sprawę z konsekwencji różnych zachowań własnych i innych osób.
Uczciwy, prawdomówny, co oznacza, że:
- szanuje własność swoją i cudzą,
- nie kłamie.
Grzeczny, szanujący innych, co oznacza, że:
- zna i stosuje obowiązujące normy kulturalnego zachowani,
- nie używa brzydkich słów, szanuje innych ludzi.
Przygotowany do roli ucznia szkoły podstawowej, co oznacza, że:
- jest dojrzały społecznie,
- odporny emocjonalnie,
- zmotywowany do nauki w szkole podstawowej.
Nasze hasło przewodnie to: „PRZEDSZKOLE PRZYJAZNE ZDROWIU I AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ DZIECI”
Propozycja edukacyjna dla dzieci
W przedszkolu prowadzimy systematyczną pracę w zakresie wychowania zdrowotnego. Zdrowie naszych dzieci jest dla nas bardzo ważne, w związku z czym umożliwiamy wychowankom uczestnictwo w zajęciach ruchowych, które obejmują:
- ćwiczenia poranne i zabawy ruchowe prowadzone codziennie,
- zestawy ćwiczeń gimnastycznych prowadzone 3 razy w tygodniu z dziećmi 4, 5, 6 - letnimi,
- zestawy zabaw ruchowych prowadzone 2 razy w tygodniu,
- zabawy ruchowe prowadzone są na sali gimnastycznej lub na powietrzu (ogród i taras przedszkolny),
- spacery i wycieczki,
- olimpiady i turnieje sportowe.
Opracowany jest harmonogram korzystania z sali do zajęć ruchowych umożliwiający sprawną organizację zajęć z dziećmi. W sali tej znajdują się przyrządy, sprzęt i przybory do ćwiczeń i zabaw ruchowych, które są systematycznie wzbogacane. Dzieci mają dostęp i możliwość wyboru przyborów gimnastycznych, by w chwilach wolnych realizować indywidualne potrzeby ruchowe. Szczególnie ważne jest dla nas zapewnienie warunków pod względem bezpieczeństwa i higieny prowadzonych zajęć ruchowych. Pamiętamy o wietrzeniu sali, w której odbywają się zajęcia ruchowe, sprawdzaniu stanu bezpieczeństwa sali i przyborów. Dzieci są odpowiednio przebrane, nauczycielki mają swobodny strój do zajęć.
Wiedza w zakresie wychowania zdrowotnego jest wzbogacana przez nauczycielki poprzez udział w kursach doskonalących i warsztatach. Mając na uwadze zdrowie naszych wychowanków wspieramy ich samodzielność w dbaniu o własną higienę poprzez stwarzanie sytuacji, w których dzieci mają możliwość nauki mycia rąk, zębów, korzystania z toalety, nabierania świadomości dbania o higienę całego ciała. Rozkład dnia daje dzieciom możliwość wypoczynku i odprężenia. Sprzyjają temu zajęcia relaksacyjne, dzieci mogą same decydować o udziale w zajęciach organizowanych przez nauczyciela. Staramy się dać im możliwość relaksu lub pobycia w samotności zawsze, kiedy czują taką potrzebę (mogą położyć się na materacu, pobyć w samotności w wybranym kąciku, skorzystać z leżaka). Przedszkole oferuje trzy posiłki: śniadanie, obiad i podwieczorek, w tym posiłki przygotowane dla dzieci z wymogami dietetycznymi uwzględniające indywidualne potrzeby dzieci w zakresie żywienia. O wymaganiach dietetycznych rodzice informują na początku roku i zgodnie z tym układany jest przez specjalistę i kucharkę jadłospis. Duży nacisk kładziony jest na właściwy dobór potraw, które są urozmaicone, smaczne i zdrowe.
ORGANIZACJA POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ:
Celem pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu jest rozpoznawanie i zaspakajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci wynikających w szczególności z:
- indywidualnych uzdolnień,
- zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
- specyficznych trudności w nabywaniu wiedzy i umiejętności,
- zaburzeń komunikacji językowej,
- choroby przewlekłej,
- sytuacji kryzysowych i traumatycznych,
- zaniedbań środowiskowych,
- trudności adaptacyjnych.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest organizowana w przedszkolu w formie:
- zajęć specjalistycznych: korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
- porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców i nauczycieli,
- tworzenie zespołów i współpraca nauczycieli.
PROMOCJA PLACÓWKI:
Informujemy o działalności naszej placówki poprzez:
- stronę internetową przedszkola, prasę i media,
- sprawozdania,
- konkursy, przeglądy, wytwory prac dzieci,
- współpracę ze środowiskiem lokalnym,
- gazetkę przedszkolną.
BAZA
Przedszkole wyposażone jest w:
- 4 sale edukacyjne dla dzieci,
- salę gimnastyczną z sprzętem i przyborami do zabaw i ćwiczeń ruchowych,
- pracownię komputerową,
- bezpieczny ogród przedszkolny z urządzeniami do zabaw,
- kuchnię (dwa piony żywieniowe), w której znajduje się odpowiedni sprzęt gastronomiczny oraz przygotowywane są potrawy również dla dzieci z wymogami dietetycznymi,
- gabinet lekarski.
Budynek przedszkola jest samodzielnym budynkiem, z nową elewacją, z pięknym, rozległym ogrodem. W przedszkolu zainstalowany jest monitoring, który zabezpiecza również teren ogrodu. Mamy 4 duże klasy dla dzieci wraz z przyległymi sanitariatami, pokój lekarski wraz z biblioteką, salę gimnastyczną oraz bardzo estetyczne, przestronne zaplecze kuchenne zgodne z wymogami Unii Europejskiej.
Do w/w pomieszczeń są samodzielne wejścia, również do kuchni i innych pomieszczeń gospodarczych wchodzi się osobno. Baza lokalowa przedszkola jest sukcesywnie modernizowana, by spełniać najwyższe wymogi sanitarne, bezpieczeństwa i higieny.
W ogrodzie przedszkolnym jest dużo zieleni, są drzewa owocowe, które latem dają cień, dzieci wtedy chętnie bawią się na kocach. Są trzy piaskownice, teren jest podzielony umownie dla dzieci młodszych i dzieci starszych, sprzęt tam zgromadzony (huśtawki, drabinki) jest dostosowany do wieku dziecka.
W miesiącu czerwcu i sierpniu 2009 roku zainstalowane zostały nowoczesne certyfikowane urządzenia ogrodowe do zabaw dla dzieci: dwa duże zestawy ze zjeżdżalniami, 2 karuzele i 2 bujaki, kosz do rzucania piłek i 8 ławek. Zakup sprzętu był możliwy dzięki Radzie Osiedla.
W roku 2013 budynek przedszkola został poddany kompleksowej termomodernizacji.
DANE O PRZEDSZKOLU
Instytucja utrzymująca przedszkole: Gmina Łódź – Urząd Miasta Łodzi, Departament Spraw Społecznych Wydział Edukacji. Organem prowadzącym jest Urząd Miasta Łodzi - Wydział Edukacji, Łódź ul. Krzemieniecka 2b, nadzór pedagogiczny sprawuje Kuratorium Oświaty - Łódź al. Kościuszki 120a.
Położenie:
Przedszkole znajduje się na osiedlu Matejki (bliskie sąsiedztwo cmentarza Doły), na rogu ulic Lubeckiego i Tamka. Od ulicy Pomorskiej można dojechać tramwajami linii 15 i 43. Od ul. Al. Palki autobusami 57, 85, 51, 60. Ulica Lubeckiego jest uliczką osiedlową, jest tu małe natężenie ruchu, ulica Tamka jest bardziej ruchliwą ulicą ze względu na Szkołę Wyższą, która się tam znajduje, nowo wybudowane pawilony sklepowe oraz Stadion AZS. Przedszkole ma piękny, zielony, zadbany ogród z drzewami owocowymi, liściastymi i krzewami. Po drugiej stronie ulicy znajduje się stadion sportowy otoczony zielenią. Osiedle jest spokojne i ładne.
Personel:
W przedszkolu pracuje 19 osób. Personel przedszkola składa się z dyrektora, 7 nauczycielek, intendentki, 3 woźnych, 2 pomocy nauczyciela (w tym jedna pełniąca też rolę pielęgniarki, na 0,75 etatu), 3 kucharek oraz 1 pracownika gospodarczego.
Wszyscy nauczyciele posiadają wykształcenie wyższe magisterskie, 5 nauczycieli jest ze stopniem nauczyciela dyplomowanego, 2 mianowanego, 1 kontraktowego, dyrektor przedszkola pracuje w grupie dzieci najmłodszych.
Wystrój wnętrz
W wystroju przedszkola istotna jest estetyka, na którą składają się funkcjonalnie ustawione meble, zgromadzone i wyeksponowane pomoce dydaktyczne, oprawa plastyczna, zieleń, wolna przestrzeń, nasłoneczniona, odpowiednio oświetlona. Każdego roku zmieniamy wystrój wnętrz, zmienia się on też wraz z porą roku. Zgodnie z zainteresowaniami dzieci w salach tworzone są kąciki aktywności dzieci stałe i okresowe: badawczy, przyrodniczy, matematyczny, muzyczny, plastyczny, książki, teatralny, fryzjerski, konstrukcyjny, lalek, geograficzny; to w nich dzieci puszczają wodze swojej fantazji. W każdej klasie utworzony jest kącik wspierania indywidualnego rozwoju dziecka, w którym gromadzone są pomoce dydaktyczne wykonane przez nauczycielki. We wszystkich pomieszczeniach oryginalnie zmieniany jest wystrój, który odzwierciedla symbolikę każdej pory roku, świąt i innych ważnych wydarzeń z życia przedszkola.
Pomieszczenia wyposażone są w meble według norm i kryteriów zalecanych przez Sanepid (stoliki, krzesła z regulowaną wysokością). Zabawki i pomoce dydaktyczne umieszczone są w zasięgu ręki dziecka. Przy tworzeniu wystroju ścian kierujemy się aktualną porą roku, tematyką sytuacji edukacyjnych, tak aby miały one wpływ na rozwój dziecka. Nasze dzieci są również współtwórcami w dekorowaniu wnętrz, to ich prace estetycznie oprawione zdobią sale, korytarze, tablice dla rodziców. Również dzięki pomocy rodziców istotnie wzbogacane są kąciki zieleni, przyrodnicze, badawcze. Każda uroczystość, która odbywa się w sali gimnastycznej lub klasie, ma dodatkowo oprawę plastyczną zgodnie z tematyką imprezy. Poprzez tworzenie takiego wystroju stworzona została atmosfera ciepła domowego, w której dzieci czują się bezpiecznie, swobodnie, rozwijając swoje zainteresowania, zdolności, sprawność ruchową, manualną. Sala gimnastyczna systematycznie wzbogacana jest w różnorodne ciekawe pomoce i sprzęt do zabaw i ćwiczeń.
Współpraca z rodzicami
Pragniemy tak współpracować z rodzicami aby ujednolicić oddziaływania wychowawcze domu i przedszkola wobec dzieci. Dzięki temu mamy możliwość uzyskania cennych i ważnych informacji o dzieciach. Od rodziców oczekujemy aktywnego włączenia się w działalność i życie przedszkola.
Natomiast rodzice od nas mogą oczekiwać zrozumienia, szczerości, otwartości, indywidualnego podejścia do ich dziecka, przekazania informacji o mocnych i słabych stronach, wskazówek i rad wspomagających jego rozwój. Spotkacie tu Państwo ludzi oddanych całym sercem dziecku, otwartych i serdecznych.
Stosujemy następujące formy współpracy z rodzicami:
- zebrania ogólne i grupowe,
- konsultacje indywidualne z rodzicami (prowadzone są zeszyty, w których są one odnotowywane),
- zajęcia otwarte z udziałem rodziców,
- "Dni otwarte" w przedszkolu w miesiącu marcu,
- uroczystości przedszkolne z okazji Dnia Przedszkolaka, Pasowania Przedszkolaka, Spotkania Wigilijne, Dzień Babci i Dziadka; Dnia Matki i Ojca (Piknik Rodzinny), Zakończenie Roku Przedszkolnego i wiele innych,
- tablica informacyjna dla rodziców (eksponowane są zamierzenia wychowawczo - dydaktyczne w pracy z dziećmi, informacje dotyczące odbywających się zajęć,
- folder informacyjny o działalności przedszkola,
- wypełnianie przez rodziców ankiet, w celu poznania ich oczekiwań wobec przedszkola,
- włączanie rodziców w prowadzenie zajęć – dzielenie się wykonywanym przez siebie zawodem, pasją, hobby, czytanie dzieciom książek,
- w przedszkolu funkcjonuje Rada Rodziców, która podejmuje i akceptuje decyzje dotyczące działalności przedszkola.
REGUŁY W NASZEJ PLACÓWCE
Wprowadzenie reguł w przedszkolu ułatwia jego organizację oraz poznanie norm, które umożliwiają współpracę dzieci i dorosłych. Dzieci, by dobrze funkcjonowały, potrzebują jasnego, przewidywalnego i konsekwentnie przestrzeganego przez dorosłych systemu zasad.
Dzieci:
- nie opuszczają sali bez poinformowania o tym nauczycielki
- informują o skaleczeniach, stłuczeniach, o złym samopoczuciu
- poza budynkiem przedszkola (ulica) chodzą parami
- przechodzą przez jezdnię podnosząc rękę do góry
- nie oddalają się z wyznaczonego przez wychowawcę miejsca
- bezpiecznie korzystają ze sprzętu do zabaw
- informują o zauważonych przedmiotach
- nie rozmawiają z obcymi osobami i nie przyjmują nic od nich
- nie zrywają i nie jedzą żadnych roślin i owoców bez wiedzy nauczyciela
Rodzice:
- przyprowadzają zdrowe dziecko do przedszkola
- odbierają punktualnie dzieci z placówki
- informują o chorobie dziecka
- przestrzegają terminów odpłatności za przedszkole
- upoważniają na piśmie osoby, które mogą odebrać dziecko z przedszkola
- uczestniczą w zebraniach i uroczystościach, zajęciach otwartych
- przynajmniej raz w miesiącu rozmawiają z wychowawcą
- służą pomocą podczas wycieczek, uroczystości okolicznościowych
- wspierają przedszkole w pracach remontowych, przygotowywaniu strojów dla dzieci
- odbierają dzieci w stanie nie wskazującym na spożycie alkoholu
Nauczycielki i inni pracownicy:
- dbają o dobrą atmosferę pracy
- przestrzegają tajemnicy służbowej
- punktualnie rozpoczynają pracę
- nie pozostawiają dzieci bez opieki
- wykazują troskę o materiały, pomoce, urządzenia i sprzęt
- informują o uszkodzonych urządzeniach
- dbają o estetykę przedszkola
Nauczyciele:
- planują, przygotowują i prowadzą zajęcia z dziećmi
- prowadzą dokumentację pedagogiczną
- doskonalą warsztat pracy poprzez udział w kursach, śledzenie literatury pedagogiczno-psychologicznej, współpracę z zaprzyjaźnionymi placówkami.